2521 Csolnok, József telep 1/A.
Adószám: 1 8 4 4 2 2 5 2 - 1 - 1 1
Bankszámlaszám: 10700361-47302802-51100005
web: www.shaolinkungfu.shp.hu
e-mail: pagoda.shaolin@gmail.com
Tel:
+36 30 2144617 Ligeti Ernő
+36 70 3486391 Dávid István
SZJA 1%
2013.02.07.

Kérjük, támogassa Ön is adója 1%-ával Egyesületünk munkáját!


Tai Ji
太极

Talán a világon ma legismertebb, de mindenképen a leghatékonyabb kínai redetű harcművészet és egészség megőrzési mód, amely hatását a szervezet belső energiának, az emberi anatómiájának és fiziológiájának tökéletes ismeretében történő irányításának harci alkalmazása. A Tai Ji (vagy Thai Chi, Tai Chi, Tai Qi) egy olyan mozgásrendszer, amelynek lényege a belső energia áramoltatása. Fejleszti a test koordinációját, miközben a test és a tudat harmonikus kapcsolatára törekszik. Fontos szerepet tölt be az egészség megőrzésében, a betegségmegelőzésben azáltal, hogy mozgósítja az energiákat, és egyensúlyt teremt. A gyakorlás eredményeképpen javul az általános fizikai erőnlét, fokozódik a betegségekkel szembeni ellenálló képesség, magasabb kort lehet elérni, s az önvédelem tényleges mértéke is fokozódik. A rendszer ismerete és használata fokozott pszichikai terheléssel járó munkát végzők számára különösen ajánlott, de hasznos segédeszköz a mindennapi terhelések elviselésére és levezetésére is.

A Tai Ji elmélete szerint a lelki torzulások testi formában is jelentkeznek, és ha testünket rendbe hozzunk, az egyben a lelki blokkok feloldását is jelenti. Természetesen ez fordítva is igaz: ha lelki gyakorlatokat végzünk, azzal a testi problémákat is megszüntethetjük. Ez egy oda-vissza ható folyamat, és ha harmonikus fejlődést szeretnénk elérni, mind a két aspektussal foglalkoznunk kell. Ennek a felismerésnek a következtében alakultak ki a keleti mozgásművészetek, köztük a Tai Ji is. A Tai Ji mint mozgásmeditáció elsősorban azon nyugszik, hogy az ember a koncentrált gyakorláson át, ami a mozdulatok és légzés tudatos vezetése, megteremti a meditáció előfeltételét, továbbá a külső és belső zavaró tényezők kikapcsolását.

A másik figyelemre méltó vonása a Tai Ji-nak a test ellazított, de egyenes tartása, a lágy mozdulatok és a helyes légzés, amivel a meditáció további kedvező tényezői érhetőek el. A tipikus testtartás az egyenes hátgerinccel, könnyedén behajlított térdekkel, ami sok kezdőnek szokatlan lesz, de ez mégis testileg szükséges. Ez vezet el a beilleszkedési fázis után a testi ellazuláshoz. A laza izületek, az izmok az egész testben, a helyes légzés, a lágy kerek mozdulatok a Tai Ji gyakorlóját jó érzéssel töltik el, ami a lelket nyugalommal és emelkedettséggel tölti el. A szellemi és testi ellazultság az egységes harmónia állapotát hozzák létre. Ez által a Tai Ji a testi aktivitás ellenére a gondolati elmélyülésre hat, a befelé szemlélődésre, az önmagunkkal való eggyé válásra.

A Tai Ji, egy jógaszerű mozgásforma és meditáció keverékének látszik. Számtalan formagyakorlat létezik, melyek különböző mozdulatsorokat tartalmaznak. Ezek legtöbbje harcművészetekből származik, sőt, ha még mélyebbre ásunk, akkor az állatok és madarak természetes mozgásának megfigyeléséből. A Tai Ji - ban ezeket lassan, lágyan, kecsesen, egyenletesen és különféle összekötő elemekkel mutatják be. Sok gyakorló esetében a központban nem elsősorban és mindenekelőtt a harcművészet áll, hanem a test meditatív állapotba hozása. Másokat inkább a Tai Ji harci vonatkozásai érdekelnek. A kínai filozófiában és gyógyászatban létezik a "Qi" fogalma, ez az a vitális energia, amely élteti a testet. A Tai Ji egyik célja, hogy elősegítse a Qi körforgását a szervezeten belül, ez pedig megnöveli az illető életenergiáját, és megőrzi egészségét. A Qi-áramlás mintázata szoros kapcsolatban áll az ideg- és érrendszerrel, ugyanúgy behálózza az egész szervezetet. Ezen alapul az akupunktúra, az akupresszúra, valamint más keleti gyógymódok is. A Tai Ji energetikailag a Qi Gong egy igen dinamikus változata. Mivel minden olyan rendszert, ami Qi – vel dolgozik, úgy ezt a rendszert is a következő lépések jellemzik:

  1, Energia gyűjtése és megszilárdítása,

  2, Energia mozgásba hozása,

  3, Energia keringetése, áramoltatása.

 A Tai Ji másik célja, hogy erősítse a nyugodt és zavartalan elmét, amely e gyakorlatok pontos végrehajtására összpontosít. Az elsajátítás során fejleszthetjük az egyensúly, a finom motorikus kontroll, a mozgás ritmusa és egyéb képességeinket is. A Tai Ji gyakorlása nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy az élet más területein is jobban boldoguljunk, vagy más fizikai gyakorlatokat is könnyebben végezzünk, pl. állás, gyaloglás, mozgás, futás. Számtalan művelője számol be arról, hogy javulást érez a rossz testtartásban, egyéb hibákban, melyek idővel feszültséget, sérülést okozhatnak. Továbbá e gyakorlatok meditatív jellege lecsendesedést és nyugalmat eredményez.